new beginer for today, but a chief for tomorrow


let's take a look what i had post and be de 1st
to follow it

Followers

Wednesday, March 16, 2011

cita-cita

cita-cita
setiap manusia yang di lahirkan di dunia pasti mempunyai cita-cita.....
cita-cita kter bisa berubah ubah mengikut masa dan umur kita....
time skolah rendah
cikgu: ain awak nak jdi aper?
    ain: saya nak jdi doktor bedah cikgu
cikgu: awak pula afiq?
   afiq: saya nak jadi polis cikgu, saya nak tembak orang jahat cikgu


itu mser zaman kanak-kanak

masuk zaman sekolah menengah pulak
cikgu: hari nie kter akn buat karangan mengenai cita-cita saya.. 
    lily: saya nak jadi fashion designer cikgu ..boleh saya design baju artis2..glamor gitu
    fify: saya pulak nak jadi penyanyi lagi glamor dari kau lily
cikgu: haiz budak-budak zaman sekarang nak glamor jewp(ngumpat dlam aty yek)

tapi.............
bila dah habis sekolah yang ak nampak
kebanyakan dari kita tak menjadi apa yang kita nak jadi
sebab musababnyer
1- kita tak pernah ikhlas dengan apa yang kita nak buat 
   *contohnya nak jadi penyanyi tapi bukan untuk menyanyi sebaliknya hanya untuk glamor semata-mata
2-kita tak pernah berusaha untuk menjadi apa yang kita nak
   *contohnya nak jadi doktor tapi tak nak belajar betul2
3-kita tak mempunyai kesabaran yang tinggi untuk mencapai cita-cita kita
   *contohnya nak jadi usahawan yang berjaya, dah rugi sekali terus give up,hello ahli perniaggan    
     yang  kaya raya kat dunia nie bukan sekali dua rugi,dah berkali-kali sebelum berjaya taw
4-kita nie berangan jewp lebih 
   *contohnya bak mat jenin yang suka berangan, cuba lah kita jadi mat jenin moden yang berjaya
5-- last sekali mungkin kita tak jadi apa yang kita inginkan sebab itu bukanlah sesuatu yang terbaik buat kita...
maybe mula-mula kita hanyalah  waiter/waitress dekat kedai mana tahu satu hari kita bisa buka kedai makan kita sendiri..
tuah ayam nampak di kaki,tuah manusia siapa yang tahu, 
untung sabut timbul,untung batu tenggelam.. 
dah alang-alang kita bekerja di kedai makan tak salah kita menambah ilmu menambat hati pelanggan dan strategi memulakan bisnes.. 
tiada sesiapa di dunia ini di lahirkan dengan kepandaian melainkan kejahilan...
sama-sama lah kita fikirkan yek...











No comments:

Post a Comment